Δραση – Αντιδραση – Αποτελεσμα
November 14, 2016
Δραση – Αντιδραση – Αποτελεσμα
November 14, 2016

Συμπαντική Σκηνή

zeitung_paradeisia_varytita_85x85Στην πρόσφατη δουλειά της η Σύνη Αναστασιάδη απεικονίζει ονειρικά τοπία αρχέγονης φόρμας. Στα τοπία αυτά συμπαντικής διαδρομής αλλά και μελλοντικής κοσμογονίας, πρόθεση της ζωγράφου είναι η ανίχνευση στο άγνωστο “εκ βαθέων”. Το έργο της ανάλαφρο με καθαρά ποιητική χροιά στο χρώμα και το σχήμα,έχει το όραμα μιας ιδανικότητας του αόριστου στο απέραντο τοπίο της υπαρξιακής έρευνας και ερμηνείας για το άγνωστο. Στα τωρινά έργα της περισσότερο με την ύλη, με επισυνάψεις πλανητικής περιπλάνησης “Σύμπαν” και “Σκηνή”.

 Σύγχρονη ΣΚΕΨΗ , Ιούνιος 2007 – ΣΥΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ (Γκαλερί – ΖYGOS)

Η συνεύρεση του μεταφυσικού λυρικού στοιχείου με μια κατεξοχήν αφαιρετική τέχνη όπως η μουσική ανταποκρίνεται σε μια ιδιαίτερη εσωτερική τάξη, γόνιμη στην αντιπαράθεση εικόνας και ήχου. (Η χρονολογική ένταξη) παραμένει ωστόσο και στις αγαπημένες συμβολικές φιγούρες με μια έντονη προσοχή στο χρώμα όπου ρυθμός και σύνθεση υπερισχύουν. Πρόκειται για προσωπική γραφή, με όλο το ρομαντισμό του ύψιστου ιδεώδους που περιέχει στο βάθος της η ανθρώπινη ψυχή που εκπέμπει τη νοσταλγία μιας ευτυχίας προερχόμενης θάλεγε κανένας από το Θεό. Επειδή αργεί να μας έρθει, δημιουργεί έναν υπαρξιακό σεισμό στα έγκατά μας που εκφράζει εύγλωττα ο,τι βαθύτερο νοιώθουμε.

Η καλλιτέχνης εκφράζει τις ενδόμυχες σκέψεις και συναισθήματα, ότι κυρίως αντανακλά την ώριμη γνώση και την εγκαρτέρηση του ψυχικού μεγαλείου:Ανασυνθέτει το χρόνο, ζει την πορεία και το θάνατο με απόθεμα αγάπης που καθαγιάζει την καθημερινότητα και ομορφαίνει τη ζωή.Η Σύνη ανιχνεύει μια αναγεννησιακή γαλήνια στιγμή, μια ουσιαστική αρμονία από όπου αναδύεται η μορφή. Ο Μόντριαν υποστήριζε: “Μαθαίνουμε τώρα να μεταφράζουμε στη φαντασία μας την πραγματικότητα σε δομές που μπορεί να ελέγξει η λογική, διερευνώντας έτσι τη φύση με τη βοήθεια της πλαστικής όρασης”. Τα απεικονιζόμενα θέματα χάνουν λοιπόν την υλική τους υπόσταση, αποκτώντας ιδιαίτερη μεταφυσική διάσταση.

Η συνύπαρξη των δύο φίλων στον ίδιο πυρήνα πραγματώνει το ίδιο το θαύμα της ύπαρξης. Πρόθεσή της είναι να συλλάβει, να αιχμαλωτίσει μια σύγχρονη ελεγεία στην ηδονική κίνηση του γυναικείου σώματος. Να ενοραματιστεί αυτή τη λικνιζόμενη ευδαιμονία στον αινιγματικό ρυθμό της ύπαρξής της. Για να πετύχει αυτή η αποτύπωση, χρησιμοποιεί το χρώμα σαν αντανακλούμενο φώς, σαν κεντρική εστία που διοχετεύεται μ΄άπειρες ανταύγες πάνω στις μορφές που προεκτείνονται αιωρούμενες από παλμική αχλύ.

Η Σύνη ζωγραφίζει για τη χαρά της δημιουργίας. Παίζει  με τη μανιέρα του χρώματος, τιθασεύει τον ήλιο για να μη φθείρει τα περιγράμματα. Μέσα από τη θολή ατμόσφαιρα  το φιλτραρισμένo φώς λάμπει με μια θρησκευτική ιερότητα που ευαγγελίζεται τη χαρά  της ζωής στους ήχους του αληθινού. Το πνευματικό στην τέχνη, και μόνο από τη φόρμα και το χρώμα, επενεργεί σαν μουσική, ήχοι που εκφράζουν τα εσωτερικά αισθήματα, που απευθύνονται στην ψυχή. Προσφέρει σημεία φυγής  απέναντι σε μια αφόρητη πραγματικότητα γνωρίζοντας πως η τέχνη θα ζεί πάντα σαν ακρότατη έκφραση της ανθρώπινης εμπειρίας,  και σημαντικό μέσο επικοινωνίας. Το έργο γίνεται μέσα στην σιωπή  σε μια γοητευτική ατμόσφαιρα με χρώματα αραιωμένα  μερικά ψυχρά και λίγο κόκκινο, για πιο ζεστό γκρί- μώβ (Ψυχική κατάσταση προσευχής). Η συμφωνία  μώβ-ρόζ σε άσπρο στο πορτραίτο “Ιερό Θήλυ” συντίθεται με μια ονειρική εικόνα  αέρινη στο φώς του λευκού, μια ύπαρξη που φέγγει (σαν την παρουσία αγγέλων που υμνούν τη ζώσα αιωνιότητα). Η Σύνη δίνει το δικό της φώς στο έργο. Η γυναικεία μορφή γίνεται λουλούδι, αγάπη που πετάει σαν τη φλόγα του κεριού που τρεμοπαίζει και μεταμορφώνει το σώμα. Η Σύνη Αναστασιάδη είναι μια γνήσια καλλιτεχνική φύση. Γιατί δεν είναι μόνο ζωγράφος  αλλά και ποιήτρια του χρώματος και του λόγου. Κάθε εικόνα γίνεται στίχος και το αντίθετο , σε μια αυθόρμητη συνάντηση ταυτόσημη για να αποτυπώσει το φυγαλέο, να μεταφέρει ένα οικείο αίσθημα για τον αινιγματικό κόσμο.

Ελένη Δέπου

Κριτικός Τέχνης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *